Kota Kinabalu: Beg plastik tidak lagi akan diberikan kepada pembeli di bandaraya ini menjelang Ogos, kata Mayor Datuk Seri Dr Sabin Samitah.
Beliau berkata kempen berterusan itu adalah sebahagian daripada fasa kelima kempen “Bawa Beg Bah” (3B) Dewan Bandaraya (DBKK), yang bertujuan mengurangkan penggunaan beg plastik konvensional.
Sabin juga berkata kempen 3B akan menggalakkan orang ramai untuk mengamalkan “mengurangkan, mengguna semula dan mengitar semula” dengan membawa beg mereka sendiri semasa membeli-belah.
“Kedai makan juga akan berhenti menyediakan beg plastik dan penyedut minuman,” katanya semasa penutupan kempen Hari Alam Sekitar Sedunia Peringkat Bandaraya 2024 di ibu pejabat DBKK, Selasa.
Beliau berkata kedai dibenarkan menawarkan beg plastik kepada pelanggan hanya empat hari seminggu dalam fasa semasa kempen 3B.
“Pada masa ini, kita dalam fasa keempat Kempen 3B, yang melarang penggunaan beg plastik pada Sabtu, Ahad dan Isnin di semua cawangan dalam bidang kuasa kami.
“Dalam fasa akan datang, kami akan melanjutkan larangan ini ke seluruh minggu. Bagaimanapun, kempen itu tidak terpakai di pasar basah dan pasar ikan,” katanya.
Sempena sambutan tahun ini, DBKK menganjurkan beberapa acara antaranya KK Cleanup Day KK 2.0, penanaman 2,000 pokok bakau di sepanjang Sungai Darau, Karnival Komuniti @ KK, dan Pertandingan Tandas Bersih Premis Makanan.
“Antara objektifnya adalah untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang kepentingan menjaga kebersihan alam sekitar, serta memupuk etika menjaga kebersihan, menawan dan wangi di tandas awam,” katanya.
Sabin menyampaikan hadiah semasa sesi penyampaian hadiah untuk Pertandingan Tandas Bersih Premis Makanan, yang menampilkan tiga kategori: restoran, kedai kopi dan coffee house.
Pemenang bagi kategori restoran ialah Restaurant BTC (Cawangan Inanam), manakala tempat kedua dan ketiga ialah BTC Bistro dan Gariana’s Vui Ve Modern Vietnamese.
Manakala bagi kategori Coffee House pemenang ialah Lucky Bean Kingfisher, manakala tempat kedua dan ketiga masing-masing Oktober Bakery & Café 3 dan Guilt Free Society.
Bagi kategori kedai kopi, pemenang ialah Kedai Kopi Kinabalu. Tiada pemenang hadiah bagi kategori kedai kopi untuk naib johan dan tempat ketiga.
“Saya berharap melalui pertandingan ini dapat memberi motivasi dan galakan kepada premis makanan bagi memastikan tandas mereka sentiasa berfungsi dengan baik,” katanya kepada pemenang.
Dalam majlis itu, DBKK turut melancarkan Standard Kebersihan dan Ketenteraman Sektor Operasi DBKK.
Sabin berkata manual itu bertindak sebagai garis panduan organisasi untuk menyediakan pengurusan kutipan sisa pepejal yang berkualiti, perkhidmatan kebersihan, dan kesihatan, bagi menyelesaikan masalah sedia ada, dan membentuk daya penggerak untuk pertumbuhan dan pembangunan perkhidmatan untuk sentiasa cekap, maju dan cemerlang.
“Standard ini merupakan dokumen rujukan utama yang menetapkan piawaian kualiti yang perlu dicapai oleh anggota dalam melaksanakan perkhidmatan di sesuatu kawasan.
“Antara perkhidmatan terbabit ialah pembersihan awam, kutipan sampah, pemotongan rumput dan kawalan rumpai, pembersihan tandas dan pasar, serta penguatkuasaan undang-undang kecil DBKK.
“Semua perkhidmatan ini termasuk dalam skop utama bidang tugas Sektor Operasi DBKK,” katanya.
Ketua Sektor Operasi DBKK, Robert B. Lipon, meletakkan sasaran untuk jabatan di bawah sektor ini.
Jabatan ini termasuk Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal, Jabatan Landskap, Jabatan Penguatkuasaan, Jabatan Kesihatan Persekitaran Bandaraya dan Jabatan Pelesenan.
Matlamatnya adalah untuk mereka menjalankan fungsi dan perkhidmatan mereka kepada masyarakat pada tahap kualiti yang tinggi.
Hadir sama, Timbalan Ketua Pengarah (Sektor Khidmat Pengurusan) DBKK, Faradillah Haji Abdul Rani dan Presiden Inner Wheel Club Kota Kinabalu, Marie Yee.