Kota Kinabalu: Sebuah kumpulan pengilang mencadangkan agar Pelabuhan Kota Kinabalu lama dipulihkan bagi mengurangkan kesesakan di Pelabuhan Sepanggar.
Pengerusi Persekutuan Pengilang-Pengilang Malaysia (FMM) Sabah, James Ha berkata, Kerajaan perlu melaksanakan pemulihan segera bagi membolehkan kapal mengambil dan memunggah muatan di sana.
Advertisement
.gif)
Beliau percaya ini akan menyediakan penyelesaian jangka pendek yang cekap dan berkesan.
“Walaupun pelabuhan lama KK telah dirancang untuk diubah menjadi pelabuhan kapal pelayaran, adalah amat mendesak untuk memulihkan pelabuhan itu kepada peranan asalnya semasa situasi kecemasan (permintaan melebihi bekalan) ini.
“Kerajaan harus meningkatkan kecekapan operasi di Pelabuhan Sepanggar dan infrastrukturnya, termasuk melaksanakan operasi tanpa gangguan 24 jam, untuk memaksimumkan kecekapan pemunggahan.
“Pelabuhan Sepanggar kini sedang dalam proses pembesaran dan Kerajaan harus membantu kontraktor menyelesaikan isu teknikal bagi mempercepatkan kemajuan projek.
Advertisement
.png)
“Kesesakan di Pelabuhan Sepanggar menghalang kapal kargo daripada berlabuh tepat pada masanya, memberi kesan serius kepada pengilang Sabah dan menyebabkan peningkatan kos.
“Pengilang juga perlu meningkatkan inventori bahan mentah mereka daripada tempoh biasa dua bulan kepada empat bulan untuk menghadapi ketidaktentuan yang disebabkan oleh kelewatan penghantaran,” kata James.
Advertisement
_(1).png)
Beliau menegaskan bahawa pengeluar bukan satu-satunya yang menghadapi masalah kerana kelewatan penghantaran. Sektor lain seperti pengimport, pengedar, ejen dan pelbagai industri juga mengalami masalah serupa.
Ini kerana kira-kira 90 peratus barangan di Sabah diimport dari negeri dan negara lain.
James juga mendedahkan bahawa isu kecekapan di Pelabuhan Tawau adalah lebih teruk dan memerlukan tindakan segera untuk meningkatkan infrastrukturnya bagi menyokong keperluan pembangunan yang berterusan.
“Disebabkan keterukan isu kesesakan di pelabuhan-pelabuhan di seluruh negeri, FMM mencadangkan agar Kerajaan menangguhkan ‘sementara’ rancangan menarik pelabur asing, terutamanya syarikat besar, sehingga keadaan bertambah baik.
“Ini untuk mengelak daripada memburukkan lagi keadaan, kerana peningkatan penggunaan pelabuhan untuk memuat dan memunggah kargo akan menyesakkan lagi. Keadaan ini tidak adil kepada pelabur asing dan usahawan tempatan,” katanya.
Bermula 15 Jun, syarikat perkapalan telah mula mengenakan surcaj kesesakan. Bagi setiap kontena kargo sepanjang 20 kaki, ia akan dikenakan caj tambahan sebanyak RM500 (tempatan)/RM 600 (import), dan caj tambahan sebanyak RM1,000 (tempatan) / RM1,200 (import) untuk sebuah kontena kargo sepanjang 40 kaki.