Kota Kinabalu: Bekas Menteri Kabinet Sabah Datuk Yap Pak Leong berkata perjanjian perkongsian pendapatan 40 peratus antara Sabah dan Kerajaan Persekutuan adalah sebab utama Sabah memilih untuk menyertai pembentukan Malaysia.
“Sejak awal lagi, saya menekankan bahagian pendapatan 2/5 ini sebagai syarat untuk Sabah menjadi sebahagian daripada Malaysia,” kata Yap, salah seorang pemain utama dalam penubuhan Malaysia.
Advertisement
.gif)
“Tanpa perlindungan ini yang termaktub dalam Perlembagaan, Sabah tidak akan menjadi sebahagian daripada pembentukan Malaysia,” kata Pengerusi Sandakan Turf Club itu dalam ceramahnya bertajuk “22/5 Sabah Revenue Share and Politics of Betrayal”, di sini, baru-baru ini.
Ceramah itu dianjurkan oleh pertubuhan bukan kerajaan, Sabah Action Body Advocating Rights (Sabar), beberapa hari sahaja sebelum tarikh akhir 18 Julai untuk isu pemberian khas Sabah diselesaikan.
Yap berkata bahagian hasil 40 peratus itu direka untuk memastikan kestabilan kewangan Sabah dalam Persekutuan.
“Bahagian 40 peratus hasil ini bermakna pihak Persekutuan mendapat 60 peratus hasil yang diperoleh dari Sabah dan mereka boleh menggunakan 60 peratus itu untuk perkhidmatan Persekutuan di Sabah.
Advertisement
.png)
“40 peratus bahagian Sabah adalah tambahan kepada apa yang biasa dilakukan oleh Kerajaan Persekutuan untuk perkhidmatan mereka, seperti pertahanan dan banyak perkara lain,” katanya sambil menambah pengaturan ini bukan khusus untuk Sabah.
“Berikutan permintaan Sabah, Singapura merundingkan 60 peratus bahagian pendapatannya. Bagaimanapun, pengaturan Singapura berbeza sedikit.
Advertisement
_(1).png)
“Ia (Singapura) diberikan 60 peratus, tetapi dalam kes Singapura, mereka perlu mengumpul hasil dan mempunyai perbelanjaan dan kemudian 40 peratus bersih mereka akan diserahkan kepada Kerajaan Persekutuan,” katanya.
Yap berkata pelaksanaan perjanjian perkongsian hasil ini bermula dengan lancar dengan Kerajaan Persekutuan mengira dan membayar 2/5 hasil kepada Sabah untuk beberapa tahun pertama selepas pembentukan Malaysia.
Bagaimanapun, dua peristiwa amat menjejaskan berlaku, sekali gus mengganggu pengaturan itu.
“Salah satunya ialah Singapura meninggalkan Malaysia pada 1965 dan kemudian pada 1969 kita alami 13 Mei,” kata Yap.
Beliau berkata insiden 13 Mei membawa kepada pengisytiharan darurat negeri di Sabah dan penggantungan Perlembagaan yang dipercayainya digunakan sebagai alasan untuk menghentikan pembayaran kepada Sabah.
“Saya rasa ada pihak dengan amat bijak menggunakan alasan ini bahawa oleh kerana Perlembagaan kini digantung, tidak perlu lagi membayar Sabah hasil 2/5 peratus di bawah Perlembagaan,” katanya sambil menyifatkan ia sebagai “pengkhianatan terhadap Perlembagaan, menyebabkan Sabah tidak mendapat bahagian saksama.”
Di sebalik halangan bersejarah ini, Yap optimis dengan perkembangan terkini. “Saya sangat gembira mendapat tahu bahawa hari ini, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan telah membuat perjanjian untuk menebus kesalahan dan membolehkan Sabah mendapat bahagian pendapatan yang saksama.”
Beliau juga mengambil maklum bahawa Persatuan Undang-undang Sabah telah membawa perkara itu ke mahkamah.
Ketika ditanya mengenai formula pengiraan bahagian 40 peratus, Yap mengakui dia kurang pasti tetapi memberikan beberapa pandangan.
“Setakat yang saya faham, sekurang-kurangnya 80 peratus hasil ini boleh diperbaiki dengan mudah. 20 peratus lagi mungkin akan dipersoalkan,” katanya.
Beliau menyenaraikan beberapa sumber pendapatan yang mudah dikira, termasuk duti setem, cukai jalan, cukai eksport, cukai minyak, lesen dan faedah yang dikenakan oleh Kerajaan Persekutuan untuk pinjaman di Sabah.
Mengenai potensi jumlah terhutang kepada Sabah, Yap berkata “Untuk mengira jumlah daripada semua sumber, daripada semua hasil, saya tidak mempunyai angka rasmi, jadi saya tidak boleh mengira.
“Tetapi saya rasa, seperti yang ramai boleh teka, mungkin kita patut mendapat kira-kira RM100 hingga RM150 juta. Maksud saya, Kerajaan Persekutuan sepatutnya yang mengira. Dan jika mereka tidak melakukannya, saya ragu Kerajaan Negeri mampu mengiranya,” katanya.
Yap juga berkongsi asal usul idea 40 peratus itu, menyifatkannya sebagai hasil pengajiannya di Australia. “Saya belajar ekonomi di sana, termasuk Kewangan Persekutuan dan di sana undang-undangnya berbeza,” katanya.
“Di Australia, cukai pendapatan ditetapkan oleh kerajaan negeri dan kerajaan persekutuan tidak mula mengutip cukai pendapatan sehingga perang. Mereka berkata mereka akan kembalikan selepas Perang Dunia II, tetapi mereka tidak pernah melakukannya. Begitulah selalunya kerajaan persekutuan. Mereka tidak memberikannya kembali setelah mereka memilikinya. Tetapi, anda tahu, Australia masih mempunyai sentimen negeri itu.
“Mereka ada sesuatu yang dipanggil ‘persidangan tahunan’ di mana bendahari (kita panggil mereka menteri kewangan) dan premier (kita panggil mereka ketua menteri) setiap negeri bertemu. Mereka bercakap tentang perkara seperti berapa banyak wang yang yang negeri harus dapat setiap tahun. Setiap tahun, mereka bercakap mengenainya. Itulah cara mereka menyelesaikan masalah mereka,” katanya.
Mengenai persoalan kenapa kerajaan negeri Sabah sebelum ini seperti Berjaya dan Umno tidak meneruskan tuntutan 40 peratus walaupun mempunyai hubungan baik dengan Kerajaan Persekutuan, Yap berkata:
“Kerajaan Negeri Berjaya juga mempunyai masalah sendiri dan Kerajaan Persekutuan ketika itu berada di bawah Dr Mahathir kebanyakan masanya.
“Semua yang Kerajaan Berjaya minta diberikan kepada mereka jika mereka mempunyai cukup wang untuk dibelanjakan. Juga, 2/5 ini tidak diberikan kerana negara masih dalam keadaan darurat,” katanya.
Mengenai cadangan bahawa Kerajaan Persekutuan mungkin tidak akan menghormati perjanjian 40 peratus itu, Yap menggesa kesabaran dan kepentingan mengikuti proses undang-undang dan perlembagaan.
“Penyelesaian terletak pada kesabaran. Sekarang, seperti yang saya katakan sebelum ini, Kerajaan Persekutuan di dalamnya, Kerajaan Negeri di dalamnya, Persatuan Undang-undang Sabah di dalamnya, mahkamah ada di dalamnya. Saya harap sesuatu akan keluar,” katanya.
Mengenai idea Sabah meninggalkan Malaysia berhubung isu itu, Yap menolaknya sebagai penyelesaian yang berdaya maju.
“Ada orang kata, kita patut tinggalkan Malaysia. Kalau awak keluar Malaysia, awak lepaskan RM100 juta itu. Jadi, apa gunanya pergi? Bukan begitu? Kalau penghutang awak tak bayar awak, awak kata, saya tak ada apa-apa hubungan dengan penghutang itu. Kemudian anda kehilangan segala-galanya. Jadi itu bukan penyelesaiannya.”