Sun, 16 Jun 2024

HEADLINES :


ADVERTISEMENT

Tribunal Tuntutan Pengguna: Tuntutan warga Denmark ditolak
Published on: Thursday, May 23, 2024
By: Crystal E Hermenegildus
Text Size:

 Tribunal Tuntutan Pengguna: Tuntutan warga Denmark ditolak
Dalam pembelaan, responden memberitahu tribunal bahawa meng-gantikan bateri iPhone tidak seharusnya menyebabkan Face ID berhenti berfungsi, kerana ia bergantung pada komponen perkakasan tertentu. - FOTO (freepic) untuk ilustrasi sahaja.
Kota Kinabalu: Tribunal Tuntutan Pengguna menolak tuntutan warga Denmark sebanyak RM2,500 daripada DNA Mobil kerana didakwa menyebabkan Face ID iPhone XS miliknya tidak berfungsi selepas dibaiki.

Presiden Tribunal Salmi Zalinah Abdul Rahim membuat keputusan itu selepas mendengar kenyataan daripada kedua-dua pihak, memutuskan bahawa pihak yang menuntut gagal memberikan bukti yang mencukupi seperti laporan juruteknik bahawa responden secara langsung menyebabkan kerosakan pada iPhonenya.

Pihak yang menuntut mendakwa selepas penggantian bateri, iPhonenya mula tidak berfungsi dan mendapati aplikasi Face ID tidak lagi berfungsi.

“Akibatnya, saya tidak dapat mengakses aplikasi perbankan dan pembayaran saya, atau mengemas kini iPhone, kerana fungsi ini sepatutnya disambungkan kepada Face ID.

“Responden merosakkan iPhone saya dengan membukanya beberapa kali yang turut menjejaskan pembesar suara ‘terpasang dalam’. Saya kembali beberapa kali untuk dibaiki, tetapi mereka enggan, mengatakan mereka tidak dapat memperbaikinya,” kata pihak yang menuntut.

Beliau berkata semasa membawa iPhone ke kedai pembaikan sah Apple di Suria Sabah, dia dimaklumkan Face ID tidak lagi boleh digunakan, walaupun ia berjaya membaiki pembesar suara Iphone.

Dalam pembelaan, responden memberitahu tribunal bahawa meng-gantikan bateri iPhone tidak seharusnya menyebabkan Face ID berhenti berfungsi, kerana ia bergantung pada komponen perkakasan tertentu.

Beliau berkata jika pengguna iPhone mempunyai sebarang keraguan apabila menerima pemberitahuan tidak diketahui pada peranti itu, adalah dinasihatkan untuk menghantarnya ke kedai pembaikan yang disahkan Apple daripada cuba menjimatkan wang dengan membawanya ke kedai lain.

“ID Wajah tidak akan berfungsi selepas pembesar suara atau penderia alat dengar diganti, kerana ia dipasangkan dengan setiap iPhone. Jika diganti, ia akan berhenti berfungsi,” katanya.

Semasa perbicaraan, responden menyerahkan bukti, termasuk hasil carian daripada Quora.com, Komuniti Sokongan Apple, dan petikan perbualan WhatsApp antara kakitangan responden dengan seorang juruteknik, dan maklumat daripada Ifixit.com.

Sehubungan itu, Salmi menolak tuntutan pihak yang menuntut kerana responden hanya mengikut arahan pihak yang menuntut iaitu hanya menukar bateri Iphone.

Dalam kes lain, tuntutan seorang wanita untuk bayaran balik komputer ribanya sebanyak RM2,300 telah diluluskan selepas banyak calar ditemui padanya.

Pihak yang menuntut mendakwa telah membeli HP Elitebook 1030 daripada Imika Empire Sdn Bhd.

Pihak yang menuntut cuba menangani isu tersebut dengan menghubungi pekerja responden tetapi tidak berpuas hati dengan layanan yang diberikan.

Dia juga berkata dia tidak sedar bahawa responden hanya menjual komputer riba yang telah diubah suai, walaupun terdapat label “barang yang telah diubahsuai” dilekatkan pada rak di kedai responden.

Semasa perbicaraan, responden mencadangkan penyelesaian untuk menggantikan komputer riba yang rosak dengan yang lain, tetapi pihak yang menuntut tidak bersetuju.

Dalam menyampaikan penghakiman-nya, Salmi berkata di bawah Seksyen 45 Akta Perlindungan Pengguna 1999, pihak yang menuntut mempunyai hak untuk menolak item tersebut dengan memaklumkan responden dan menjelas-kan sebabnya.

Beliau seterusnya menjelaskan bahawa mengikut Seksyen 46(a) dan (b) Akta yang sama, pihak yang menuntut boleh memilih untuk menerima bayaran balik untuk apa yang mereka bayar atau memilih barangan gantian yang serupa dengan nilai yang sama, dengan syarat ia boleh didapati daripada stok penjual. 

Oleh itu, beliau mengarahkan responden membayar balik RM2,300 kepada pihak yang menuntut dalam tempoh 14 hari dari tarikh arahan ini.

Dalam perkembangan lain, TTPM melahirkan rasa terima kasih kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) kerana baru-baru ini memasang sistem Transkripsi Rakaman Mahkamah (CRT) di semua Mahkamah Tribunal di Malaysia.

Pemasangan ini akan menyelaraskan prosiding dengan merekodkan dengan tepat apabila ia berlaku.

* Follow us on Instagram and join our Telegram and/or WhatsApp channel(s) for the latest news you don't want to miss.

* Do you have access to the Daily Express e-paper and online exclusive news? Check out subscription plans available.





ADVERTISEMENT






Berita Utama Hari Ini

Berita Popular


Follow Us  




Follow us on             

Daily Express TV  







close
Try 1 month for RM 18.00
Already a subscriber? Login here
open

Try 1 month for RM 18.00

Already a subscriber? Login here